11. února 2013

Dojmy - STAR WARS: The Card Game


Doba je zlá! Galaxie potřebuje hrdiny. Rozhodnete se pomoci Impériu potlačit vzpouru a nastolit v Galaxii pořádek nebo se dáte na stranu Povstalecké aliance a osvobodíte ji z rukou šíleného císaře? Možná právě ve vašich srdcích doutná plamínek, z něhož mají vzplanout tisíce dalších. Možná vaše paže zasadí nepříteli smrtelnou ránu či vaše pletky zničí jeho naděje. Zapojte se do boje a spojte své síly s tou či onou stranou. Rozviňte svůj vlastní příběh v jedné předaleké galaxii. Čeká jen na vás! Ano, není řeč o ničem menším, než slavném konfliktu ve světě Star Wars. Přesně tam nás totiž přivádí nová karetní hra od Fantasy Flight Games (zkratka FFG). Ale začněme od začátku.

Téměř rok napjatě čekala hráčská i fanouškovská veřejnost na tento herní počin. Zrod hry provázely těžkosti. Herními mechanismy se totiž hra podle autorů až příliš podobala hře The Lord of the Rings: The Card Game vydané v roce 2011. Téměř hotová hra byla tehdy smetena ze stolu a práce započaly nanovo, aby na konci vznikla zcela nová velkolepá Deck-building Living Card Game, kterou si nyní představíme.

Deck - building

Deck – building je systém známý především díky hrám jako je Dominion, Rune Age, ale už i mnoha dalších her. Jedná se o hru s balíčkem karet, který nemá pevné složení. Schopnosti hráče se tedy neodrážejí jen ve hře samotné, ale (a dost možná zejména) při stavbě balíčku. Oproti zmíněnému Dominionu se zde ale balíček nestaví během hry, ale před ní a to pomocí sad karet cílů (Objective Card Set). Více o způsobu stavby balíčku a souvisejících možnostech si povíme později.

LCG
LCG je zkratka z Living Card Game, tedy živoucí karetní hra. Hlavní vymezení tohoto relativně nového formátu je vůči starším TCG (Trading Card Game) a CCG (Customizable Card Game). V TCG vyjde několik startovních balíčků a pak si hráči kupují malá rozšíření s dalšími náhodnými kartami, takzvané boostery, pomocí nichž svůj balíček mění. Tento systém je v LCG transparentnější. Hráči si koupí samostatně hratelné první balení a pak si vybírají. Rozšiřující balíčky jsou totiž předem jasně dané. Každý tedy přesně ví, co kupuje. Nehrozí tedy jako v TCG, že se vám doma nahromadí štosy stejných a mnohdy nepotřebných karet. Rozšíření jsou navíc tematicky zaměřená, někdy přinesou do hry i nové klíčové slovo či mechanismus.

Co na nás v krabici čeká

Podrobná obrázková pravidla (jsou volně stažitelná na stránkách FFG), 117 a tři speciální karty od každé strany Síly, počítadlo ve tvaru Hvězdy smrti, 42 žetonů poškození, žeton rovnováhy Síly, 10 žetonů štítu a 40 žetonů zaměření (Focus token). Karty se ve Star Wars: The Card Game dělí na karty příslušností (Affiliation), cílů (Objective), jednotek (Unit), vylepšení (Enhancement), událostí (Event) a osudu (Fate). Čeho si všimneme jako prvního, když se na hru podíváme, je provedení karet. Po grafické stránce jim nelze snad nic vytknout. Rozmístění funkčních symbolů i rozvržení karty je příjemné a snadno se na ní orientuje. Co by snad mohlo hráče zarazit, jsou obrázky. Karty nejsou, jak by se možná dalo čekat, vybaveny obrázky z původní filmové trilogie, ale kreslené v jednotném, realistickém stylu. Mnozí fanoušci toto jistě ocení, neboť zaprvé nebudou muset koukat na tolik profláknuté fotky, jež už znají nazpaměť a zadruhé lze takto zcela nenásilně sloučit postavy, stroje a scény z filmu a expandovaného universa.

Jak to funguje

Po stránce mechanismů je hra jakousi mutací klasického systému stavění balíčku. Hráči si vybírají nejprve příslušnost, za níž budou hru hrát a dále pak sady pěti karet náležejících k jedné kartě cíle. V základní sadě máme na výběr z šesti příslušností a to: Imperiální flotilu, Sithy a Chátru a ničemy (Scum and Villainy) za Temnou stranu Síly a Povstaleckou alianci, Jedie a Pašeráky a špehy za stranu Světlou. V základní sadě obsahují poslední zmíněné příslušnosti od každé strany jen po jedné sadě cíle, takže jejich hratelnost je zatím omezená.

Nyní si již přiblížíme několik základních principů. Hráč Světlé i Temné strany Síly si na začátku hry z balíčku karet cílů dobere vrchní čtyři karty, tři z nich si zvolí jako své výchozí cíle a čtvrtou odloží na jeho spodek. O tyto ve hře půjde. Cílem hráče Světlé strany je zničit tři nepřátelské cíle a cílem hráče Temné strany je dostavět Hvězdu smrti. Její stavba je ve hře představována otočným počítadlem. S každým kolem se posune o hodnotu dál. Kterýkoli hráč vyhrává i v okamžiku, kdy si jeho oponent má dobrat kartu z balíčku a nemá žádnou další kartu k dispozici. Dalším prvkem je náklonnost Síly. Tu si lze na svou stranu přiklonit pomocí karet Síly přiřazených jednotkám. Na konci kola proběhne sčítání bodů Síly (Force point) u nevyčerpaných jednotek s přiřazenou kartou Síly. Ten, kdo má na své straně vesmírnou Sílu pak ve svém následujícím kole získá výhodu. (Temná strana posune počítadlo Hvězdy smrti o jednu víc, Světlá poškodí jeden nepřátelský cíl.) Hlavní jsou patrně karty jednotek, které způsobují dvojí druh poškození. Jednak mohou poškodit nepřátelské jednotky, dále pak nepřítelovy cíle. Třetí ikona Taktiky umožňuje umístit na nepřátelskou jednotku žeton zaměření. Celá hra je pak sérií konfliktů, kde se vyhodnocují fáze a faktory ovlivňující bitvu. Zajímavým prvkem je tzv. Prudký boj (Edge Battle). Jedná se o krátkou fázi před hlavním konfliktem, kdy hráči skrytě pokládají karty na stůl, aby pak podle počtu jejich bodů Síly vyhodnotili, kdo v konfliktu začne a komu se budou v boji započítávat i bílé ikonky na kartách jednotek. V této fázi je jediná chvíle, kdy se uplatní karty osudu. Ty mají možnost zásadně ovlivnit Prudký boj i celý následující konflikt. Ten probíhá střídavě a hráči vyhodnocují ikonky na svých kartách, dokud nepoužijí všechny jednotky deklarované jako útočníky nebo obránce. Následně na každou použitou kartu umístí žeton zaměření, čímž je karta vyčerpaná.

Všechny karty se vykládají do hry za hodnotu získanou aktivací karet s ikonou zdroje. Zdroje mohou být získány z karet příslušnosti, cílů, jednotek či vylepšení. Většina akcí ať už tvorba zdroje, aktivace schopnosti nebo útok vyžaduje přesunutí žetonu zaměření. Ten indikuje, že je karta připravena k akci, ale zároveň znemožňuje její další využití. Je nasnadě, že správa těchto žetonů bude ve hře jedním z klíčových strategických prvků.

Nyní se podívejme na stavbu balíčku. Již výše bylo zmíněno, že ke kartám cílů náleží pět dalších karet. Jak to tedy celé ale je? Hráč si vybere před hrou jednu z šesti frakcí. Dále si vybere alespoň deset karet cílů. Z těch vytvoří balíček (Objective Deck). Karty náležející do sady k vybraným cílům vytvoří hlavní dobírací balíček (Command Deck). Jedna sada náležející kartě cíle může být obsažena nanejvýš dvakrát. Toť vše. Stavba balíčku je díky tomuto rychlá a snadná. Navzdory počátečním rozpakům z nového systému stavění balíčku, se sady karet ukázaly jako zajímavá výzva. Je to tím, že se stejné karty mohou vyskytovat ve více sadách, že některé sady lze mít v balíčku jen jednou, zbylé dvakrát. Navíc karty náležející k nějaké příslušnosti lze hrát jen, když je alespoň jeden zdroj zaplacen z karty stejné příslušnosti. Takže se tu nabízí varianta hrát karty cílů více příslušností nebo jednu příslušnost zastoupit kartou příslušnosti a zdroje druhé příslušnosti získávat z karet cílů. Variant je mnoho. Rozhodně se ale při stavbě není třeba obávat katastrofy ve formě karet špatné příslušnosti, protože jak jsme zmínili výše, při Prudkém boji se totiž lze zbavit nevhodných karet a ještě z nich mít výhodu ve formě bodů Síly. Součástí dobírací fáze je rovněž možnost jednu kartu z ruky odhodit, takže se karty v ruce točí zpravidla velmi rychle a že byla nějaká nezaplatitelná, nemusí v konečném důsledku hru vůbec ovlivnit.

A jak to bude dál?

Princip Living Card Game se zde projeví podobně jako v případě Pána prstenů vydáváním rozšíření o šedesáti kartách zvané Force pack. Dále se pak můžeme těšit na větší balení s novými příslušnostmi a předkonstruovanými balíčky. Skvělá zpráva je, že tato větší rozšíření umožní hru tří a čtyř hráčů pro ještě epičtější zážitek. V okamžiku psaní tohoto článku jsou vyhlášena vydání tří rozšiřujících balíčků z cyklu Bitva o Hoth a to: The Desolation of Hoth, The Search for Skywalker a A Dark Time.

Toliko k prvnímu stručnému pohledu na Star Wars: The Card Game. Pokud byste si chtěli o hře a rozšiřujících balíčcích přečíst více, můžete navštívit stránky obchodu a herny Tomovy hry (banner níže) nebo stránky Fantasy Flight Games.

Karel Černý

6. února 2013

Dojmy - Sky Traders


Palubní deník vzducholodi „Noblesse Oblige“
156. den plavby

Kapitán Comte Arnaud de Rodellec se rozhodl pro riskantní čin. Do své překrásné lodi si nechal naložit přes deset tun vyhořelého phlogistonu. Je pravda, že momentální cena za naložení tohoto nebezpečného odpadu je poměrně vysoká, avšak vyhořelý phlogiston je zrádný. Nikdy nevíte, kdy vám to bouchne pod zadkem. Do toho se šíří zvěsti, že ten zrádný ničema Baron Ketto von Perux přepadá jednu loď za druhou. Ale i na něj si vzdušná hlídka došlápne. Zítra bychom měli ten nebezpečný náklad vyhodit do sopky. Snad se nestane nic nepředloženého…

Krabice Sky Traders se honosí podtitulem „Hra plná obchodu, intrik a vzducholodí“. Pojďme si na tuto novinku letošního léta posvítit a zjistit, co se v ní všechno skrývá. Po krátkém průzkumu krabice vidíme pěkně vyvedená pravidla. Mají třicet stránek, ale nenechte se vystrašit. Jedná se o hru jednoduchou. Na prvních několika stránkách se nachází povídka ze světa „Nebeských obchodníků“. Navíc je tam spousta obrázků a příkladů, takže žádnou složitost nehledejte. Několik plat žetonů, na kterých vidíme zejména několik typů zboží zobrazeného jako sudy v různých barvách a peníze v rozličných hodnotách. Pět trojic šestistěnných kostek odlišených barvami pro každého hráče a dva plastové knoflíky pro každou barvu. Dva balíčky karet – velké a malé. Pět plánků lodí a tabulka trhu na kvalitním pevném papíru. Hrací plán je variabilní a sestavuje se ze 14 bytelných hexových dílků. A nakonec to nejdůležitější. Tedy pokud jste podobně zaměřeni jako já. Pět nádherných veselých bust jednotlivých kapitánů. Figurky patří v kategorii deskových her (rozuměj NE figurkových jako MERCS nebo Warhammer) na špičkovou úroveň. Hry od skupiny Dust Games potažmo Fantasy Flight Games spadají již delší dobu mezi ty nejlepší v oblasti plastových figurek. Celkově je krabice poměrně lehoučká a připravena pojmout další možná rozšíření.

Naložit či vyložit? To je to, oč tu letí…

Sky Traders disponují jednoduchými pravidly, která vysvětlíte během chviličky a stejně tak rychle se vám i dostanou pod kůži. Hraje se na sérii kol a končí v momentě, kdy někdo z hráčů dosáhne hranice 50 bodů vlivu. Což jsou vítězné body. Ty se nakupují vždy na konci každého kola. Hrací kolo se skládá ze dvou částí. První část hraje každý hráč sám a druhou pak všichni najednou. V té první každý hráč zahraje své kolo. A po něm jde na řadu další hráč ve směru hodinových ručiček. Dokud si všichni neodbudou své kolo. V každém svém tahu si nejprve vytáhnete kartu události. Ta je zpravidla negativní. Často se vás týká, jen když splňujete nějakou podmínku. Například vzdušná hlídka na vás zaútočí, jen když pašujete nelegální zboží apod. Poté se můžete pohnout se svou vzducholodí. Rychlost je plně ve vašich rukou, nicméně čím plujete rychleji, tím spálíte více paliva – phlogistonu. Pak se rozhodnete, zda se zbavíte nějakého nákladu a jako poslední tah je výběr jedné akce. Můžete těžit minerály na zemi nebo sbírat phlogiston v mracích. Obchodovat s různými městy a také zaútočit na jiné vzducholodě nacházíte-li se na stejném místě. 

Takto všichni odehrají a na konci každého kola společně usednou na zasedání cechu obchodníků. Zde se totiž domlouvají a handrkují, jak změní ceny zboží na trhu. Princip je jednoduchý. Existuje 6 základních obchodních artiklů. Od nejlevnějšího jsou to: minerály, jídlo, oblečení, víno, koření a šperky. Každé je zastoupeno číslem (minerály 1, jídlo 2 atd.). Každý hráč hodí svými třemi kostkami a hod tak rozhodne, které zboží může ovlivnit. Například hodím-li 1,1,6, mohu silně ovlivnit cenu minerálů a lehce šperky. Všechny kostky se totiž musí umístit do sloupců růst ceny nebo pokles cen. A kam který hráč své kostky umístí je předmětem diskuze mezi hráči. V tomto okamžiku můžete nakupovat soupeřovy kostky za peníze či zboží z vaší vzducholodi. Záleží jen na hráčově fantasii, jaký obchod uzavře. Trh se tedy každé kolo trochu změní. Na trhu jsou však ještě dvě speciální komodity. Vyhořelý phlogiston, což je odpad, za který vám města platí, když ho vyvezete ven. A potom ještě nelegální grog. Dá se na něm rychle zbohatnout, ale může to být velmi riskantní. Na úplném konci zasedání můžete koupit za peníze body vlivu. To se vyplatí, protože pokud se dostane na určitou úroveň vlivu, můžete mnohem efektivněji měnit trh ve svůj prospěch.

K úspěchu vede mnoho cest

Zbohatnout se dá na ledasčem. Ta nejpřímočařejší cesta je asi levně nakoupit vybrané zboží a poté různými způsoby přesvědčit ostatní, aby cenu této komodity zvedli, abyste tak pak draze prodali. U této cesty rozhodně zapojíte i svoje diplomatické schopnosti. Nebo můžete zkusit vesele popelařit a vyvážet vyhořelý phlogiston. Je to riskantní, ale zase téměř bez práce. Zkušenější diplomaté dovedou vytřískat maximum právě z prodeje know-how. Během zasedání můžete výhodně prodat kostky nebo naslibovat hory doly. Jednou takovou nejistou cestou je cesta piráta nebes. Ať už obchodujete s nelegálním zbožím nebo přepadáváte ostatní vzducholodě dostanete černou známku a vzdušná hlídka vás může nemilosrdně potrestat. Navíc se z vás stává psanec a ostatní kapitáni vás mohou beztrestně ostřelovat a pokusit se tak získat odměnu za vaše sestřelení! Pokud přijdete o vzducholoď, není to konečná. Následující kolo začínáte, jako byste začínali hru a ztratíte polovinu peněz.

Jestli se nebojíte, vytáhněte kotvy!

Hru nesmíte brát příliš vážně. Je plná náhody a někdy vás nemile překvapí. Je však luxusně provedená -  Ilustrace na kartách hrají všemi barvami a celá hra působí dost vesele. Doporučuji ji hrát ve vyšším počtu než ve dvou, protože potom nastávají zajímavé situace. Žádané zboží dojde, někoho napadne stát se pirátem nebo během zasedání probíhají divoké diskuze. Jak bylo řečeno, cest k vítězství je mnoho a není jedna vítězná. Naopak musíte často velmi flexibilně měnit svá rozhodnutí a využít příležitosti. Takže natankujte phlogiston a vzhůru do nebes!

Elenistar